Dinsdagavonden zijn niet per definitie de meest levendige avonden. Zeker in de zomervakantie, wanneer veel verenigingen hun zomerslaap houden en vrienden en bekenden genieten van een al dan niet verdiende vakantie. Gelukkig is de redding nabij. Het Jan van Besouw organiseert op zes dinsdagavonden in de zomervakantie opnieuw gratis toegankelijke zomerse optredens.
door Matthijs Lodewijks
Judith Rotmans, artistiek directeur van het Jan van Besouw, wordt in het dorp met enige regelmaat staande gehouden. Niet door een overijverige handhaver, maar door Goirlenaren met hart voor cultuur. “Veel mensen vragen me of we de Zomeravonden weer gaan organiseren. Ik merk duidelijk dat het leeft in Goirle, zeker nu de zomervakantie dichterbij komt.”
Rotmans kan al die mensen geruststellen: deze zomer is er op dinsdagavonden weer volop gezellig rumoer bij het Jan van Besouw. Als het mooi weer is, in de achtertuin. Dat houdt wel in dat de jeu de boulers even een ander grindpad moeten zoeken om hun sport te beoefenen, want een stalen kogel tegen je scheenbeen draagt niet altijd bij aan meer joie de vivre. En anders is de foyer een goed alternatief. Iets minder zomers, maar elk nadeel heeft zijn voordeel: het is wat dichter bij de bar.
Duit in het zakje
Dat het al dan niet doorgaan van de Zomeravonden überhaupt een punt van discussie was, had niet te maken met de belangstelling. Die was vorig jaar uitstekend, met zes keer veel publiek. Het was het gevolg van het wegvallen van gemeentelijke subsidie. De financiële steun was oorspronkelijk voor twee jaar toegezegd. Daarmee leek vorig jaar de laatste editie. Volgens Rotmans doet de gemeente desondanks weer een duit in de zak in het kader van de Zomerweken. En ze hoopt dat bezoekers hetzelfde doen. “Om dit te kunnen organiseren, zijn we deels afhankelijk van giften van het publiek. Daarom gaat er een soort fooienpot rond.” Het excuus ‘ik heb geen cash bij me’ gaat trouwens niet op, want op de pot zit een haarscherp geprinte QR-code.
Gevraagd naar haar favoriete avond van vorig jaar, noemt Rotmans het optreden van De Liedjeskeuken op de afsluitende avond. “Alles klopte toen. Het was stralend zomerweer en de tuin zat vol. De muziek was lekker relaxed, er was interactie, bezoekers zongen mee en waren helemaal in hun element. Ik hoop op meer van zulke avonden in juli en augustus. De Liedjeskeuken is in ieder geval weer present, opnieuw als afsluiter.”
Divers programma
Ook de andere vijf weken is er een mooi programma. Nol Havens uit Hilvarenbeek bijt het spits af. Hij is bekend als de frontman van VOF De Kunst, maar de vennoot treedt soms ook als eenpitter op. Rotmans verwacht er veel van. “Hij maakt mooie luisterliedjes. Ook de andere avonden staan er leuke artiesten op de planken. In totaal hebben we vijf keer muziek en één keer cabaret. Lekker divers dus.”
De programmeur meldt dat er dit jaar een pauze is tijdens iedere show. “Het is geen achtergrondmuziek, maar het is de bedoeling dat mensen luisteren. Daarom is er een pauzemoment.” Zo kunnen bezoekers hun kampeerplannen vergelijken dan wel terugblikken op hun recente vakantie zonder een grote kans op een uitbraak van de Dutch Disease: het onhebbelijke fenomeen dat mensen door de muziek heen staan of zitten te wauwelen.
Nieuwe cocktails
Er is nóg een nieuwtje. Barkeeper Ruben mixt en schenkt dit jaar, als een Tom Cruise in zijn beste jaren, zomerse cocktails. En die mogen er zijn, verklapt Rotmans. “Er zijn drie varianten: de mojito, gin tonic en een Gôolse cuarenta y tres. Vooral die laatste kan ik iedereen aanraden. Ik drink eigenlijk nooit alcohol, maar hiervoor maak ik graag een uitzondering. We houden de prijs zo laag mogelijk, zodat zo veel mogelijk mensen kunnen proeven van zo’n zomers drankje.”
Rotmans kan niet wachten tot de aftrap op 14 juli. “Iedereen binnen het Jan van Besouw heeft er superveel zin in.” Een vurige wens heeft ze nog wel. “Ik hoop dat het lekker weer wordt. Vorig jaar moesten we drie optredens naar binnen verplaatsen vanwege dreigend weer of zelfs regen. Dat waren ook mooie avonden, maar de échte magie beleef je buiten. Stel je eens voor: zomerse vibes en klanken, leuke bekenden en onbekenden om je heen, attent barpersoneel dat zorgt dat je goed gehydrateerd blijft en de zon die langzaam zakt. Ik hoop dat ook dit jaar veel mensen daarvan komen genieten.”
