“Kijk naar de ziel van Riel” is een initiatief van een groep Rielenaren die de ambitie heeft uitgesproken om Riel van het verleden tot heden in woord en beeld voor een breed publiek onder de aandacht te brengen. Hiertoe worden zowel het Goirles Belang als Facebook (Kijk naar de ziel van Riel) en de site www.zielvanriel.nl ingezet. Wekelijks wordt de rubriek “Groeten uit Riel” gepubliceerd. In deze rubriek worden 1 of 2 foto’s geplaatst met begeleidende tekst uit diverse tijdsvakken.

Foto 1

De everzwijnen zijn vertrokken naar de Veluwe, maar er blijft dierenleven in de brouwerij om een variatie toe te passen op dit gezegde. En zodoende ontving Kees ook bijzondere cadeaus. Toen hij 50 werd, Abraham, kreeg hij van de kinderen een pony. De pony heette Bram en u weet waarom. Het dier, een shetlander, mocht de leeftijd van 3 jaar bereiken. Het liep in de wei en bleek plots een gebroken been te hebben. In het gips zetten lukt niet en het dier moest afgemaakt worden. Hoe dat been gebroken was, bleek een raadsel. Nog op de Tilburgseweg 1 wonende, zou de verbouwing ongeveer 9 maanden in beslag nemen op Zandeind 36. Een mooie periode, een mooie bevalling. De verhuizing naar Zandeind 36 in december 1999 werd een feit Een flinke verbouwing achter de rug hebbend, wilde niet zeggen dat het ook al allemaal naar de zin en smaak was. De keuken was namelijk nog niet je van het. In de voormalige grupstal was een soort van aanrecht geplaatst, met een kookplaat losstaand en een koelkast. Dat was dan de keuken. Het gezin en zeker Cilia was door de jaren heen gewend geraakt aan het verbouwen. En dat had dan toch geresulteerd terecht te komen op een stek waar je wilde zijn, een voormalige boerderij, wonen op het domicilie van de boer, een boer, wat dan toch altijd hoofdzakelijk de clientèle was van Kees. Soms krijgt Kees ondersteuning van vrouwlief Cilia. En dat gebeurt dan bij kleine operaties en bij kleine huisdieren. Cilia heeft geen opleiding gevolgd, maar begrijpelijkerwijs door de jaren heen wel praktijkervaring opgedaan en mooi dat het dan ook in de praktijk te kunnen brengen. Cilia heeft dan al lang haar eigen professie, namelijk rijinstructeur, vanaf 1988 al, op de Tilburgseweg 1 begonnen. De eerste elf jaar geeft Cilia als zelfstandige reguliere rijles in opmaat naar rijbewijs B. En wat was de aanleiding. Cilia wilde wat gaan doen en Kees adviseerde haar, waarom wordt je geen rijinstructeur. Je houdt van auto’s, hield Kees haar voor en Rijschool Radix was geboren.

Foto 2

Er aan vooraf ging opleiding volgen in Veldhoven, gedurende ongeveer een negental maanden voor dus instructeur rijbewijs B. Dan schrijf je vervolgens in bij de Kamer van Koophandel en ga je advertenties plaatsen. Concullega Gijsje de Werd reed eind tachtiger jaren van de vorige eeuw ook nog rond in Riel. Nadat Cilia gedurende 11 jaar als zelfstandige. Rijschool Ad Melissant uit Tilburg vroeg Cilia of ze bij voornoemde rijschool dus E bij B wilde gaan doen, zoals het later rijbewijs BE genoemd werd. Cilia ging meteen op dat aanbod in. Ze mocht een tweetal dagen testen met auto en aanhanger, wat dus het verschil maakte met rijbewijs B en kon aan de slag. Cilia zou een vier jaren werken bij Melissant. Ad Melissant overleed na deze periode en het bedrijf hield toen ook op te bestaan. Een vervolgstap voor Cilia was om toch weer als zelfstandige verder te gaan onder de bedrijfsnaam Rijschool Formule en hier ook hetzelfde op te leiden als bij Melissant, alleen maar E bij B. De naam Formule was niet zomaar bedacht. Het was een bepaalde formule in les geven, inhoudende dat de leerling in 1 dag opgeleid werd om het rijbewijs E bij B te behalen. Eigenlijk een voortzetting hoe Cilia functioneerde bij Rijschool Ad Melissant. En Cilia zette dat ook voort om onderscheidend te zijn. Het was dus een dagcursus, met 1 persoon de gehele dag de opleiding E bij B. Cilia werkte zo vier dagen zelfstandig, nadat ze bij Melissant drie dagen werkte. Kees had inmiddels zodanig verbouwd dat een stuk stal door Cilia in gebruik genomen kon worden als kantoor. De grote stal werd integraal verbouwd. Dat werd de huiskamer met een plafond op vier meter hoogte. Daarboven was nog een appartement. Kees had namelijk het idee om nog eens een B&B te beginnen. Zoon Marco woonde nog zes jaren in dat appartement. In die periode kwam het voorhuis leeg. Espressivo, het bedrijf van zoon Marco en Stefano Fadda maakte vanaf de start van het bedrijf gebruik van de oude huiskamer als kantoor. Een van de stallen werd aangewend als werkplaats. Er dienden namelijk ook reparaties plaats te vinden in de activiteiten van Espressivo. Stefano en Marco waren vrienden en ook oorspronkelijk DJ’s bij JOKO te Riel. Vanaf het Zandeind verkaste Espressivo naar het industrieterrein in Gilze, waarna het bedrijf verkocht werd aan het Tilburgse First Impression. Dus voordat Espressivo verhuisde waren er drie bedrijven gevestigd op Zandeind 36, Dierenartsenpraktijk Schetters, Rijschool Formule en Espressivo. Leek wel op een bedrijfsverzamelgebouw avant la lettre.