Ondanks de tropische omstandigheden slaat er een typisch herfstachtige en winterse epidemie om zich heen. We doelen op de Oranjekoorts. De symptomen zijn gelukkig mild: plotselinge felle vreugdekreten na een doelpunt van het Nederlands elftal, voetballiederen in cafés en veel oranje versieringen. Zoals in de nieuwe wijk Land van Anna.
door Matthijs Lodewijks
Tot een jaar of twaalf geleden haalde de Goirlese Irenestraat elke twee jaar het – soms landelijke – nieuws. Want was er een WK of EK voetbal waaraan ons land deelnam, dan trokken de bewoners alles uit de kast en kleurde de hele straat oranje. Dat lijkt voltooid verleden tijd en tegenwoordig zijn alleen de dakpannen in de Irenestraat nog in die kleur. Gelukkig nemen andere straten het stokje over.
Overal oranje
Zoals aan de Hogebeemd, een straat in de nieuwbouwwijk Land van Anna die zó nieuw is, dat zelfs Google Maps de weg ernaartoe nog niet kan wijzen Oranje slingers zigzaggen vrolijk van gevel naar gevel, en sommige bewoners hebben zelfs de Nederlandse driekleur uitgestoken. Dat zien we momenteel op meer plekken in het dorp, maar dan hangt er vaak een boekentas aan en daar heeft dit weinig mee te maken.
John Flemington (34) woont sinds vorige zomer in deze straat. “Het is een leuke straat met veel jonge mensen”, vertelt hij, terwijl zijn jonge, kwispelige en uiterst lieve labradoodle Oos zijn tanden speels en zachtjes in de onderarm van uw verslaggever zet. De dertiger vertelt hoe de versiering is ontstaan. “Veel bewoners staan open voor leuke initiatieven. Toen ik in de groepsapp van dit huizenblok een poll plaatste om de interesse in oranje versieringen te peilen, reageerde eigenlijk iedereen positief. En ook aan de overkant waren ze enthousiast.”
Honderden meters slingers
Er volgde snel een bestelling van slingers. “We hebben geld bij elkaar gelegd en online achthonderd meter aan vlaggenlijnen besteld. Die hebben we de middag van de eerste wedstrijd van Oranje opgehangen. Dat was gezellig. Als je samen aan het versieren bent, leer je elkaar ook beter kennen. Dat zorgt wel voor meer saamhorigheid.” Het resultaat mag gezien worden. Het felle oranje zorgt voor een feestelijke en zomerse voetbalvibe.
Concrete plannen om collectief naar de wedstrijden van Oranje te kijken zijn er nog niet, volgens Flemington. “De tijden zijn ook niet zo gunstig. Om midden in de nacht op een groot scherm voetbal te kijken is misschien niet zo’n goed idee.” Zeker niet als Nederland er lustig op los scoort zoals tegen Zweden, wat dan weer resulteert in juichsalvo’s. Maar wie weet wat er nog komen gaat. “Stel dat Nederland ver komt en een keer op een gunstig tijdstip voetbalt, sluit ik niet uit dat we met een grote groep gaan kijken.”
De Goirlenaar hoopt dat de vlaggen zijn straat nog een poosje oranje blijven kleuren. En heel voetbalminnend Nederland hoopt dat ongetwijfeld met hem mee. Dat zou namelijk betekenen dat Nederland het ver schopt op dit WK…
