Het nieuws over de brand bij Koffiebakkers op De Hovel is het gesprek van de dag in Goirle. Waar in grote delen van het land mensen vooral mopperen dat het zo warm is en de nachtwedstrijd Tunesië - Nederland analyseren, hoor je in het centrum vooral dat mensen het zo rot vinden voor eigenaar Tom Bakkers en zijn mensen. Dat geldt ook voor een vaste Koffiebakkers-klant, die een crowdfundingsactie initieerde om de getroffen ondernemer een handje te helpen.

door Matthijs Lodewijks

Hekken met doeken onttrekken het toegetakelde pand van Koffiebakkers vrijdagochtend aan het zicht. Sommige passanten kunnen hun nieuwsgierigheid niet bedwingen en spieken tussen twee hekken door om een beter beeld van de schade te krijgen. Ook de pers is richting Goirle-centrum gekomen. Gewapend met camera’s, schrijfblokken en microfoons brengen journalisten verslag uit van het nieuws.

De brandlucht is nog duidelijk waarneembaar, terwijl tientallen meters verderop zwetende mannen bezig zijn met het opbouwen van hun kermisattractie. Zomerse vrolijkheid en een persoonlijk drama liggen hier dicht bij elkaar. Tom Bakkers had ongetwijfeld gehoopt op volle terrassen in de zonnige kermisweek...

Medeleven

Op Facebook houdt de brand – later bleek het om brandstichting te gaan – de gemoederen ook bezig. Het bericht van Koffiebakkers over de zwarte nacht krijgt aan de lopende band blijken van medeleven: een emoji die bedroefd kijkt en een hartje vasthoudt. De reacties maken één ding duidelijk: mensen leven erg mee met Tom en zijn team.

Geld inzamelen voor Koffiebakkers

Dat geldt ook voor Koen Vercammen. Toen hij vrijdag wakker werd met het nieuws over de brand, kwam hij snel in actie. Hij initieerde een crowdfundingsactie. Via een platform kunnen mensen eenvoudig een bedrag naar keuze doneren, dat ten goede komt aan Tom. Over die actie wil hij best wat meer kwijt, op voorwaarde dat het artikel niet te veel over hem gaat. “Ik vind het veel belangrijker dat Tom aandacht krijgt, en dat veel mensen weten dat ze hem kunnen steunen.”

'De beste koffie van Goirle'

Koen: “Tom schenkt de beste koffie van Goirle en is een fantastisch persoon. Een hardwerkende ondernemer met hart voor zijn omgeving. Dit was niet zomaar een standaard koffiezaak. Tom heeft hier met ontzettend veel liefde de verlengde huiskamer van ons dorp van gemaakt. Hij verdient het beste en hij verdient zéker niet wat er vannacht is gebeurd.”

Gulle gevers

De actie loopt hard: Goirlenaren blijken gulle gevers. Vrijdagmiddag zit er al meer dan elfduizend euro in de virtuele kas, en dat bedrag zal nog wel flink oplopen. De grote hoeveelheid donaties laat zien hoe sterk het medeleven met Tom is. Koen: “Zolang de funding openstaat, kunnen mensen nog doneren. Van de totale opbrengst willen we een Koffiebakkers-cadeaubon kopen en die aan Tom schenken. We hopen dat het hem iets van ruimte en lucht geeft in deze moeilijke tijd.”

Doneren

Wil je de actie steunen? Dat kan via https://gofund.me/799537ced